Gluten free ishrana: Da li Vam je zaista potrebna?

gluten free

Ukoliko ste ikada probali ili bili primorani da budete na dijeti koja ne sadrži gluten (gluten free), znate koliko je teško i stresno odgovoriti zahtevima ovakvog načina ishrane. I dok je izbegavanje glutena u ishrani zaista od pomoći ljudima sa celijakijom i intolerancijom na gluten, veliki je procenat onih koji iz pogrešnih razloga primenjuju ovaj način ishrane. Nova istraživanja pokazuju da pored toga što je često bespotrebna, gluten-free dijeta može imati rizike po zdravlje za ljude kojima nije neophodna.

autor: mr ph. Aleksandra Štrbac


Dr Kelly Lambert, nutricionista i istraživač sa Univerziteta Wollongong deo je tima stručnjaka koji su sprovodili studiju o lošim stranama gluten free dijete kod ljudi kojima ovaj vid ishrane nije neophodan. Ona je objasnila:

“Tokom života veliki broj ljudi iskusi probleme sa gastrointestinalnim traktom, na primer, sindrom iritabilnog kolona i umesto da posete lekara radi dalje dijagnostike i lečnja, samoinicijativno prelaze na gluten free ishranu misleći da ovaj problem samostalno mogu rešiti. Ono na šta se uvek zaboravlja je da nestručna procena i samolečenje mogu da nas navedu na pogrešan put i dovedu do pogoršanja početnog stanja.“ kaže  dr Lambert.

Zaključak studije (objavljena u časopisu Nutrition and Dietetics australijskog udruženja za dijetetiku) je da osobe koje nemaju celijakiju i koje nisu osetljive na gluten, ne treba da izbegavaju pšenicu i proizvode sa glutenom. Preporuka je da se treba hraniti normalno, uživati u izobilju različitih vrsta hleba i žitarica i koristima koje one imaju. Pored toga što nije potrebno živeti na dijeti bez glutena ukoliko osoba nema pomenutu preosetljivost, postoje i potencijalni rizici po zdravlje, povezani sa gluten free ishranom:

  1. Otežana kontrola telesne mase

Hrana koja ne sadrži gluten uglavnom ima veću kalorijsku vrednost u poređenju sa istom vrstom hrane konvencionalne upotrebe. Na primer, najveći broj gluten-free kolača ima kao osnovu brašno dobijeno od orašastih plodova. Ovakva hrana je vrlo često jako nutritivna ali i mnogo kaloričnija, pa ako ste neko ko ima problem sa kilogramima, unos bezglutenske hrane otežaće vam kontrolu telesne mase ili uspeh u gubitku kilograma.

2. Smanjen unos hranljivih materija

Bezglutenska ishrana limitra nas u izboru namirnica koje možemo unositi, pa tako ograničava i unos nutrijenata koji su neophodni za pravilnu funkciju organizma.

“Dijeta bez glutena može predstavljati ozbiljan problem kod trudnica, dojilja i mladih osoba u fazi razvoja sa visokim nutritivnim potrebama. Mnogo je lakše dobiti sve nutrijente kada nema ograničenja prilikom izbora hrane,” kaže Lambert za HuffPost. „Izuzetno važni nutrijenti, dijetna vlakna, vitamini B grupe i folati najčešće nedostaju u gluten-free hrani.“

3. Opterećenje za kućni budžet

Dr Lambert i kolege prikazali su u svojoj studiji da porodice koje su na bezglutenskoj ishrani troše u proseku 17% više novca za hranu. Za neke pojedinačne namirnice bez glutena potrebno je izdvojiti i do 500% više novca u odnosu na komparabilne namirnice sa glutenom. Sva gluten-free hrana skuplja je od istih namirnica koje sadrže gluten.

4. Viši glikemijski indeks

Gluten-free namirnice vrlo često imaju i viši glikemijski indeks, što znači da je skok glukoze u krvi nakon konzumiranja ove namirnice veći u poređenju sa namirnicama koje sadrže gluten.

“Neki hlebovi bez glutena mogu imati mnogo viši GI od običnog hleba ili hleba od celog zrna, što je posebno opasno kod dijabetičara,“ kaže Lambert “nažalost, kada imamo pacijente koji su dijabetičari a imaju celijakiju vrlo je teško regulisati istovremeno ova dva stanja zbog višeg GI bezglutenske hrane.”

Zato, ukoliko sumnjate da ste osetljivi na gluten ili da imate intolernaciju na gluten, umesto da sami sebi postavljate dijagnozu i da eksperimentišete, potražite pomoć zdravstvenih profesionalaca.

Komentari

Podeli