SPIRULINA – Namirnica budućnosti

spirulina

Uprkos tome što do danas nije ustanovljena zvanična definicija termina „super-hrana“, smatra se da ovaj pojam obuhvata šarenoliku grupu namirnica čijim se konzumiranjem mogu ostvariti brojne zdravstvene koristi usled visokog sadržaja hranljivih sastojaka i niže kalorijske vrednosti. Jedna od onih koja u potpunosti odgovara prethodnom opisu jeste i spirulina.

U pitanju je alga karakterističnih spiralnih filamenata zahvaljujući kojima je i dobila ime. Njena prirodna staništa jesu alkalne vode visokog sadržaja soli u subtropskim i tropskim oblastima.

Izvor proteina

Veruje se da je, zbog velike količine aminokiselina, upravo narodima koji su ta podneblja naseljavali predstavljala značajan izvor proteina u ishrani.

Naime, utvrđeno je da oko dve trećine ove namirnice čine aminokiseline, čime spirulina, na osnovu proteinskog udela u svom sastavu, gotovo da može parirati životinjskim proizvodima koji predstavljaju glavni izvor proteina osobama na konvencionalnoj ishrani, ili pak proizvodima od soje za koje se mahom opredeljuju osobe koje praktikuju biljnu ishranu u cilju obezbeđivanja adekvatnog unosa ove gradivne materije.

Procentualna zastupljenost proteina u spirulini mogla bi pojedince navesti na zaključak da svoje dnevne potrebe za pomenutim makronutrijentom obezbeđuju dominantno iz ovog izvora, međutim, važno je napomenuti da preporučeni dnevni unos ove namirnce iznosi svega 10 grama što ni u kom slučaju ne može podmiriti potrebe organizma za proteinima.

Preporučeni dnevni unos ove namirnce iznosi svega 10 grama

Pridržavanje navedenih preporuka osigurava da u organizmu neće doći do pojave digestivnih smetnji u populacijama čija tradicionalna ishrana nije bazirana na konzumaciji algi, što jeste slučaj sa našim stanovništvom.

Prethodno obrazloženo svakako nije razlog da spirulinu postepeno ne uvedete u svoju ishranu i iskusite benefite alge koju je Svetska zdravstvena organizacija nazvala namirnicom budućnosti.

U kom obliku se može pronaći na tržištu?

Osim praha spiruline, dobijenog sušenjem i mlevenjem ove alge, na našem tržištu se mogu pronaći i tablete, proizvedene komprimovanjem istog. Kao takvi, preparati spiruline su izuzetno prihvaćeni budući da je njihovu konzumaciju jednostavno uskladiti sa ubrzanim tempom življenja i da pritom predstavljaju značajne izvore vitamina i minerala.

Koje vitamine i minerale spirulina sadrži?

Među najznačajnijim za očuvanje zdravlja i najzastupljeniji u spirulini jesu gvožđe, ćelijama, vitamin C i cink, prepoznati kao važni činioci u jačanju odbrambene sposobnosti organizma.

Često u dijetetskim proizvodima cink biva kombinovan sa vitaminom A kako bi se povećala njegova apsorpcija u digestivnom traktu. Interesantno je, međutim, da spirulina sadrži značajne količine beta karotena, koji se u organizmu prevode u vitamin A, što bi moglo objasniti dobru iskoristljivost cinka prisutnog u ovoj algi i predstavljalo alternativu trudnicama budući da se dijetetski suplementi na bazi vitamina A ne smeju koristiti u gravidnih žena zbog štetnog delovanja na plod dok beta karoteni ne predstavljaju opasnost.

Nije zanemariv ni sadržaj vitamina B1 i B2, odgovornih za metabolizam ugljenih hidrata, kao ni količine vitamina B3, koji može biti od velike koristi osobama sa poremećajima lipidnog profila.

Da li spirulina sadrži masti?

Spirulina predstavlja dobar izvor zdravih masti, omega 6 masnih kiselina, poput gama-linoleinske kiseline, i omega 3 masnih kiselina, poput eikozapentaenske kiseline i dokozaheksaenske kiseline.

Gama-linoleinska kiselina ima ključnu ulogu u funkcionisanju nervnog i kardiovaskularnog sistema. Smatra se da spirulina predstavlja drugi najznačajniji izvor ove masne kiseline, posle majčinog mleka, budući da se u gama obliku retko nalazi u namirnicama već u organizmu nastaje iz linoleinske kiseline koja je u hrani mnogo zastupljenija i kao takva, u najvećoj meri, dojenjem biva dostupna odojčadi.

Proces konverzije linoleinske kiseline u gama-linoleinsku kiselinu može biti ometen različim stresorima uključujući starenje, nepravilnu ishranu, pušenje i druge, te je korisno osigurati njen unos putem dijetetskih suplemenata ili konzumiranjem namirnica u kojima se izvorno nalazi.

Da li je spirulina bezbedna za upotrebu?

Brojna istraživanja zaključila su da je bezbednosni profil ove alge povoljan, imajući u vidu dužinu njene upotrebe u ljudskoj populaciji i podatke dobijene u studijama na životinjama. Ipak, veoma je važno spirulinu i proizvode na njenoj bazi kupovati od ovlašćenih proizvođača budući da je kontrola kvaliteta njenog uzgajanja i procesa proizvodnje ključna kako bi se izbegla kontaminacija i garantovala sigurnost.

Komentari