Grickanje noktiju i perfekcionizam, da li postoji veza?

grickanje noktiju
Čak 30% svetske populacije ima naviku da gricka nokte.

Grickanje noktiju, ružna navika ili odraz karakteristike ličnosti? Sigurno ste naleteli na naslove kao što su: “Evo šta sve pojedete dok grickate nokte”, “Kako se rešiti ružne navike”, “10 saveta za odvikavanje”, “Evo zašto grickate nokte i koji je vaš problem” i sigurno ste se bezbroj puta zapitali šta sa Vama nije u redu i zašto ne možete da se rešite ove “ružne” navike.

Iznenađujuće ali istinito: Prema najnovijem istraživanju ljudi koji grickaju nokte su perfekcionisti!

autor: mr ph. Aleksandra Dumić


Grickanje noktiju ili onikofagija, opisuje se kao paramotorna funkcija mozga u kojoj se usne i zubi nesvesno koriste za funkciju koja nije govor ili zadovoljavanje potreba gladi i žeđi.

Grickanje noktiju je “ružna” navika jer loše utiče na zdravlje nokatne ploče i okolnog tkiva koje je sklonije infekcijama ali i dovodi do čestih unosa patogena u gastrointestinalni trakt. Čak 30% svetske populacije ima naviku da gricka nokte.

I dok većina ljudi povezuje grickanje noktiju sa nervozom i uznemirenošću, nova studija pokazuje da je ova loša navika karakteristika vrlo zanimljivih ličnosti. Prema studiji objavljenoj u časopisu Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry ljudi koji grickaju nokte su ipak najčešće perfekcionisti!

“Očekuje se da osoba koja je perfekcionista ima besprekorno sređene nokte, ali to nije slučaj” kaže doktor Kieron O’Conner, autor studije. Perfekconisti su uglavnom fokusirani na rezultate, uglavnom nemaju vremena za odmor i relaksaciju i previše rade.

“Perfekconisti su skloni frustraciji, nestrpljenju i nezadovoljstvu kada ne postignu ciljeve koje su sami sebi zadali,” objasnila je dr O’Conner, “što posledično vodi grickanju noktiju.”

Istraživači iz tima dr O’Conner imali su grupu od 48 ispitanika, od kojih je polovina hronično grickala nokte. Ispitanici su imali zadatak da u okviru studije popune upitnik koji je procenjivao njihovo emotivno stanje i iskustvo. Nakon toga su bili izloženi situacijama koje su dizajnirane da izazovu specifična osećanja, kao što su stres i/ili dosada.

Na kraju studije zaključak istraživača je da se perfekcionisti osećaju loše kada ne rade ništa, da nisu mirni kada nemaju šta da rade, pa je grickanje noktiju odušak za nestrpljenje koje ih ispunjava.

Zaključak?

Rezultati sugerišu da ako želite da prestanete da grickate nokte, treba da radite na tome da manje budete perfekcionisti i/ili da smanjite vreme koje provodite u dosadi i frustraciji.

“U terapiji navika mi sagledavamo celokupnu situaciju, misli i ponašanje tokom visokog rizika od pojave određene navike i menjamo ih kognitivnom terapijom tako da misli i ponašanje situacijama visokog rizika postavimo tako da više podsećaju na misli i ponašanje tokom situacija sa malim rizikom od eksprimiranja navike,” objašnjava O’Connel za Huffington Post.

Mi kažemo, lakše je reći nego uraditi ali zašto da ne, vredi pokušati!