Vitamin C

Vitamin C

Vitamin C deluje kao antioksidans, ima značajnu ulogu u jačanju imunog sistema dok se čitav niz potencijalnih dejstava ovog vitamina još uvek istražuje.

autor: mr ph.spec. Jasmina Jović Novaković

U organizmu vitamin C ima važne uloge: neophodan je za sintezu kolagena, pomaže pravilno funkcionisanje imunog sistema tako što stimuliše aktivnost belih krvnih zrnaca (leukocita) i povećava nivo interferona, odgovor antitela i lučenje hormona timusa.

Vitamin C je neophodan za apsorpciju gvožđa pa samim tim i formiranje crvenih krvnih zrnaca, pretvara folnu kiselinu u njen aktivan oblik, deluje kao antihistaminik i može pomoći u olakšavanju tegoba izazvanih alergijom.

Vitamin C ima bogatu naučnu dokumentaciju ali i živopisnu prošlost. Saznanja o skorbutu datiraju iz antičkih vremena ali je do smanjenja učestalosti ove bolesti došlo tek sa otkrićem povezanosti skorbuta i vitamina C.

Prvi put prevenciju i lečenje skorbuta konzumiranjem svežeg citrusnog voća opisao je Sir Džejms Lind 1753. godine, mnogo pre nego je prvi put vitamin C izolovan.

Za nedostatak vitamina C i veliku epidemiju skorbuta vezuje se i velika „krompirova glad”. U Irskoj je u periodu od 1845 do 1852. godine zasade krompira napala plemenjača a kako se skoro trećina stanovništva prehranjivalo isključivo krompirom nastupila je velika glad. Stanovništvo Irske se u ovom razdoblju smanjilo za četvrtinu.

Vitamin C prvi je izolovao mađarski naučnik dr Albert Szent-Gyoryi. Nakon ovog velikog otkrića usledile su spoznaje o brojnim pozitivnim efektima vitamina C.

Za današnji status vitamina C zaslužan je nobelovac Linus Pauling koji je pokrenuo novu paradigmu u nutricionizmu koja je utemeljena na optimalnom unosu a ne na deficitu. Uloga vitamina C u očuvanju zdravlja podjednako je značajna kao i uloga u prevenciji i lečenju deficita odnosno skorbuta.

Gde je vitamin C danas?

Zahvaljujući antioksidantnoj aktivnosti, potencijalno preventivna uloga vitamina C u razvoju brojnih degenerativnih bolesti predmet su istraživanja.

Prehlada, grip i druge respiratorne infekcije

Vitamin C izuzetno je važan za dobro funkcionisanje čitavog organizma, međutim suprotno uvreženom mišljenju, kada je reč o prehladama, infekcijama gornjih disajnih puteva ili gripu, pojačane doze vitamina C nisu se pokazale kao dovoljne da se smanji učestalost ili pojava oboljenja.

On ima zaštitnu ulogu i smanjuje rizik za infekciju samo kod osoba koje su izložene ekstremnom stresu, poput maratonaca ili profesionalnih sportista, ili kod osoba koje ne jedu dovoljnu količinu voća i povrća.

Kod opšte populacije, kada se simptomi prehlade pojave, uzimanje terapijskih doza smanjuje težinu simptoma i trajanje bolesti.

Da bi se sprečila pojava bolesti i ojačao organizam vitamin C je potrebno uzimati redovno, i u preporučenim doazama.

Minimalna dnevna doza je oko 60 miligrama, dok se za prevenciju bolesti preporučuje doza od 500 do 1000 mg. Za prevenciju respiratornih infekcija u koje spadaju i grip i prehlada preporučuje se kombinovanje vitamina C sa cinkom.

Preporuke

Vitamin C ima zaštitnu ulogu, važan je antioksidans koji umanjuje posledice delovanja slobodnih radikala u telu te štiti zdravlje svih ćelija, čuva telo od bolesti. Osim toga važan je za dobar rad i finkcionisanje mozga, stimuliše proizvodnju kolagena koji je važan za izgradnju i čvrstoću tkiva i kostiju. Poželjno je uzimati ga kada ste pod stresom, jer telo tada treba više nego inače.

Povišena temperatura tela trostruko snižava nivo vitamina C u organizmu.

Pušači

Vitamin C najčešće nedostaje pušačima i osobama koje preterano konzumiraju kafu, čaj i alkohol. Dnevna doza za pušače je oko 35mg viša nego kod nepušača. Naime, istraživanja su pokazala da je u plazmi pušača prosečna koncentracija vitamina dva puta niža nego u plazmi nepušača.

Izvori vitamina C

Glavni izvor ovog važnog vitamina trebala bi biti hrana pa ako svakodnevno jedete raznovrsno sveže voće i povrće, imaćete uravnotežen unos vitamina C . Agrumi, šipak, kivi, acerola, jagode i brusnice odličan su izvor vitamina C.  Zeleno povrće kao što su kupus, brokoli i paprika takođe su bogat izbor ovog vitamina.

OPREZ

Uzimanje vitamina C u visokim dozama, kod nekih osoba, može izazvati gatrointestinalne tegobe prvenstveno proliv.

Povećan unos vitamina C trebalo bi da izbegavaju osobe koje su sklone nastanku oksalatnih bubrežnih kamenaca.

Unos većih količina vitamina C se ne preporučuje osobama koje imaju bolesti koje su povezane sa poremećajima metabolizma gvožđa.

SIMPTOMI NEDOSTATAKA VITAMINA C

Znaci nedostataka vitamina C su telesni umor, bezvoljnost, slab apetit, bleda koža, bolovi u mišićima i kostima, učestale prehlade i glavobolje, mekane desni, sklonost ka infekcijama i modricama, nedostatak daha, loša probava, pucanje kapilara, razdražljivost, nesvestica i hroničan umor.


vitamin c acerola biofarBiofar VITAMIN C ACEROLA 1000

pruža bioraspoloživu formulu čiji aktivni sastojak (vitamin C) doprinosi  normalnoj funkciji imunog sistema i zaštiti ćelija od oksidativnog stresa.

Biofar VITAMIN C ACEROLA 1000 sadrži prirodni izvor vitamina C iz acerole i kompleks bioflavonoida koji obezbeđuju njegovu bolju iskoristljivost.

 

 

Komentari