Bol u leđima i sport

Bol u leđima je vrlo rasprostranjen problem. Statistike govore da 80% ljudi strarosti između 20 i 50 godina povremeno oseća bol u leđima. Ovakva statistika nimalo ne čudi jer, ljudsko telo stvoreno je za pokret i stalno menjanje položaja, a ne za sedenje i boravak u istom položaju.

Da bi se bolovi sprečili kretanje treba da bude svakodnevna aktivnost. Kretanjem se ojačavaju mišići kičme i poboljšava koordinacija pa se i mogućnost pojave bola smanjuje.


Ukoliko sa kičmom nemate problem upražnjavanje bilo kog sporta deluje blagotvorno međutim, kada bol u kičmi postoji, neodgovarajući sport može više da naškodi nego da pomogne.

Sportovi, prikladni za “problematičnu” kičmu

Vožnja bicikla

Vožnja bicikla može da bude sport, zabava, ali i put ka zdravlju. Vožnjom bicikla jačaju se mišići leđa pa se preporučuje osobama koje dosta vremena provode u sedećem položaju.

Važno je tokom vožnje, paziti na položaj tela; prsa i gornji deo leđa držati što ravnije, a glavu i vrat u neutralnom položaju. Kičma treba da bude ravna, a ne u obliku slova c.

Kod težih oštećenja kičme poput ekstruzije diska, diskus hernije itd, vožnja bicikla se ne preporučuje.

Hodanje

Brzo hodanje, 20 minuta dnevno je najmanje što možete da uradite za zdravlje, najbolje po mekanoj podlozi. Potrebno je naučiti pravilan ritam hodanja, telo držati uspravnim. Ramena opuštena i ravna, a glava treba da bude podignuta tako da se može duboko disati. Ruke treba da budu opuštene i ritmički prate korake.

Nordijsko hodanje

Nordijsko hodanje sa štapovima aktivira mišiće ruku, nogu kao i trupa. Da bi efekat bio zadovoljavajući, važno je naučiti tehniku hodanja tako da se dijagonalno aktivira jedna noga i suprotna ruka.

Plivanje

Plivanje je izvrstan aerobni trening uz pomoć kojeg se aktiviraju mišići celog tela. Posebno se preporučuju leđno plivanje i kraul tehnika jer je tada kičma u potpuno rasterećenom položaju. Kada se pliva kraul, kod svakog udisaja telo treba zarotirati da bi se izbeglo veliko napinjanje vrata.

….i oni koji stanje mogu pogoršati

Tenis

Tenis je sport koji zahteva koncentraciju, brze i iznenadne pokrete koji uključuju rotaciju trupa. Ovaj sport je jako naporan za telo i česte su povrede donjeg dela leđa. Leđa moraju podneti zamah ruke iz ramena, rotaciju i snažan udarac loptice reketom. Tenis se preporučuje samo osobama koje nemaju problema sa leđima.

Vožnja rolera

Vožnja rolera je sve popularniji sport i na našim prostorima. Podrazumeva brze i iznenadne pokrete, česte su rotacije trupa, a to su pokreti koji se kod bolesne kičme moraju izbegavati. Kod ovog sporta najosetljiviji je lumbalni deo.

Trčanje

Ljudi sa pravilnom tehnikom trčanja su prava retkost pa se ovaj sport ne preporučuje osobama koje imaju problem sa leđima, posebno starijima od 40 godina.

Planinarenje

Savladavanje uzbrdica i nizbrdica su vrlo zahtevne aktivnosti pa se planinarenje ne preporučuje osobama sa težim oštećenjem kičme, kao ni starijim osobama.

Skijanje

Niz skokova u bestežinskom stanju iza kojih sledi ravni ili postranični doskok skijama na tlo čime se smer i brzina kretanja menjaju, opterećuje donji deo kičme a može lako doći i do povreda. Ljudi koji nemaju adekvatnu pripremu, kao i oni sa problemima kičme, mogu biti izvrgnuti težim povredama.