Korisni saveti dijabetičarima

Korisni saveti dijabetičarima
napisala: Ass. mr sc med. dr Tatjana Mraović, specijalista higijene, dijetolog, tel: 063 24 20 30

Šta treba da uradite ako ste sebi dali veću dozu insulina od one koja vam je potrebna?

Prvi veoma važan savet je ne podležite panici. Ovo se može desiti većini obolelih od insulin zavisnog dijabetesa ili dijabetesa tip I. Važno je znati da ovo stanje možete rešiti i u svom domu. Neophodno je samo prepoznati simptome i preduzeti neophodne mere.

Pririodno insulin stimuliše naše ćelije da apsorbuju šećer iz krvi. On ujedno zaustavlja stvaranje glukoze u jetri. Ako ga nema dovoljno, što se dešava kod obolelih od dijabetesa tip I, mora se uneti injekcijama. Neretko oboleli od dijabetesa tip II, koji ne uspeju da tabletama, ishranom i vežbanjem regulišu nivo šećera u krvi, takođe moraju da primaju insulin.

Može se desiti da se pretera sa dozom, što rezultira padom šećera i nastankom hipoglikemije. Simptomi pada šećera u krvi su uznemirenost, zbunjenost, razdražljivost, prenaglašen osećaj gladi, podrhtavanje ruku, veliki umor, pojačano znojenje praćeno osećajem lepljive kože, nesvestica.

Iz nejasnih razloga neke osobe, češće oni oboleli od insulin zavisnog dijabetesa, ne doživljavaju ove simoptome čak i onda kada su im vrednosti šećera u krvi veoma niske. To je i opasnije, nesvesni pada šećera u krvi, oni ne preduzimaju neophodne korake, a kada se pojavi nesvestica ili velika slabost nisu u fizičkom i mentalnom stanju da sami sebi pomognu.

Zato je od velike važnosti edukacija najbližih o prvoj pomoć.

Kako postupiti u slučaju pojave hipoglikemije

Pratite sledećih nekoliko koraka u slučaju da vam je pao šećer u krvi.

1. Ne paničite! U najvećem broju slučajeva pomoć će se sprovesti u kući.
2. Proverite vrednost šećera u krvi
3. Popijte punu ili bar pola šolje zaslađenog soka.
4. Pojedite parče hleba, paste, makarona… ako ste preskočili obrok. Dvadesetak grama ugljenih hidrata će imati uticaja na skok šećera u krvi.
5. Lezite, podignite noge i odmorite se.
6. Proverite nivo šećera u krvi nakon 15 minuta. Ako su vrednosti glikemije i dalje niske pojedite još nešto slatko.
7. Narednih sat vremena pratite svoje subjektivno stanje, grickajte nešto ako su vrednosti šećera i dalje niske. Ne brinite da će vam šećer posle ovog jela biti visok. Kratkotrajan skok šećera u krvi nema zabrinjavajuće posledice, za razliku od njegovog pada.
8. Hipoglikemija i nakon dva sata, posebno ako se njeni simptomi ne povlače, zahteva neodložnu medicinsku pomoć.
9. Ako ste izgubili svest ili ste suviše konfuzni, vaši rođaci ili prijatelji bi, nakon zvanja hitne pomoći, trebalo da vam daju glukagon. To je antagonist insulina. Možda bi bio dobar savet da pitate svog lekara, ako ste skloni hipoglikemijama, da li je dobro da uvek imate glukagon pri ruci.

Korisni saveti dijabetičarimaKako nastaje predoziranje insulinom?

Postoji nekoliko uzroka da pogrešite i date sebi više insulina nego što je potrebno.
1. Ne razmete najbolje uputstvo na leku, pakovanje vam je nepoznato, promenjena je dimenzija špriceva.
2. Dali ste pravu dozu insulina ali pogrešan tip leka, na primer: umesto dugodelujućeg dali ste sebi kratkodelujući insulin.
3. Dali ste sebi insulin i niste stigli da jedete. Šećer u krvi normalno raste posle obroka, ako ste samo primili insulin, bez jela, hipoglikemija je neminovna. Insulin može da obori šećer u krvi do potencijalno opasnih nivoa.
4. Primili ste dobru dozu insulina, ali ste ga dali sebi pre vežbanja i to u ruku ili nogu, organe koji su aktivni tokom fizičke aktivnosti. Vežbanje samo po sebi obara šećer u krvi, a ako je apsorpcija insulina loša to dodatno otežava glikoregulaciju. Savet je ne davati insulin u deo tela koji je uključen u vežbanje.

Komentari